HANYA
SEKADAR SEMBANG SEMASA MENUNGGU BAS SAHAJA
13.10.2013
Salam
sejahtera.
Izinkan
saya menyentuh tentang pertembungan kebudayaan antara masyarakat Melayu dengan
kebudayaan asing sehingga membangunkan Tamadun Melayu Nusantara.
Mengikut
sejarah Tanah Melayu, kepercayaan penduduk di Tanah Melayu pada peringkat awal
ialah kepercayaan animisme iaitu kepercayaan setiap benda mempunyai roh.
Kemudian muncul pula pengaruh Hindu-Buddha. Inilah yang menjadi pegangan kepada
penduduk. Ini jelas dapat dilihat dengan penemuan candi di Lembah Bujang dan
beberapa tempat lain di Tanah Melayu.
Kedatangan
pedagang-pedagang ke Tanah Melayu khususnya ke Melaka telah membawa angin
perubahan kepada penduduk Tanah Melayu. Pedagang Islam telah membawa pengaruh
Islam. Ia membawa perubahan besar dalam aspek kepercayaan, politik, ekonomi dan
sosial masyarakat Melayu sebelum kedatangan Barat. Kehadiran Islam telah
mengatasi pengaruh tradisi politik, ekonomi dan sosial Hindu-Buddha yang
sebelumnya telah bertapak dalam masyarakat tempatan.
Buku Islam dalam Sejarah dan Kebudayaan
Melayu tulisan Syed Muhammad Naquib al-Attas mengatakan bahawa kedatangan Islam
ke rantau Alam Melayu ini haruslah dianggap sebagai zaman baru dalam
pensejarahan rantau ini. Islam dapat diterima dengan mudah dan menyerap ke
seluruh masyarakat Melayu. Orang Melayu mula membesar dan menjalani kehidupan
dengan kebudayaan yang berlandaskan Islam.
Pada fasa
dan peringkat kepercayaan ini masyarakat Melayu telah menjalani proses
perubahan dan peralihan untuk membina tamadun yang hebat di nusantara ini.
Perubahan dan peralihan ini bukan sahaja diterima oleh pemerintah atau pemimpin
tetapi juga diterima oleh rakyat jelata
Jika
disingkap, kebijaksanaan pemerintah Melaka telah membuka pintu kepada pedagang
asing datang berniaga. Kedatangan pedagang-pedagang yang dari segenap pelusok
dunia pada waktu itu telah membawa pelbagai kebudayaan dan cara hidup. Penduduk
setempat atau orang Melayu mempunyai banyak pilihan samada memilih atau menolak
kebudayaan yang dibawa oleh pedagang-pedagang ini. Percampuran kebudayaan ini
akhirnya menjadi pegangan orang Melayu hingga kini. Ia secara tidak langsung
telah mendewasakan orang Melayu itu sendiri. Percampuran ini telah menjadikan
orang Melayu sebagai bangsa yang mempunyai identiti yang tersendiri
Pada
tahun 1511 Melaka telah jatuh ke tangan Portugis tetapi kecemerlangan
kebudayaan masyarakat Melayu diteruskan oleh kerajaan lain seperti Johor-Riau,
Kelantan, Terengganu dan Kedah. Undang-undang yang digunakan berlandaskan dan
bertunjangkan Islam. Dalam bidang sosial pengaruh Islam seperti pendidikan,
bahasa, kesenian dan kesusasteraan adalah mengikut syariat Islam. Dalam
erti kata lain meskipun kuasa Barat telah datang ke Tanah Melayu, orang
Melayu tetap mengamalkan norma-norma hidup seperti yang mereka jalani sebelum
kedatangan Barat.
Oleh itu
dapatlah disimpulkan bahawa pertembungan dan percampuran kebudayaan dalam
masyarakat Melayu telah menjadikan Tamadun Melayu itu menjadi begitu kompleks,
teratur dan hebat di Nusantara ini.
Persoalannya,
dapatkah ia dikekalkan?
Terima
kasih.
...............................................
04.10.2013
Salam sejahtera.
Pembangunan sahsiah adalah satu proses perubahan yang
berlaku terhadap seseorang individu. Ia juga adalah satu usaha untuk membangun
dan mengembangkankeperibadian seseorang. Pembangunan dan pengembangan ini
selalunya dikaitkan dengan proses penambahbaikan. Mengikut konteks sekolah atau
institusi pendidikan, ia terbahagi kepada dua watak utama. Watak-watak
tersebut ialah guru dan murid atau pun dalam erti kata lain pengajar dan
pelajar. Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang telah dilahirkan adalah amat jelas
untuk kita menzahirkan apa yang diingini oleh setiap individu masyarakat.
Proses pembangunan sahsiah murid terbahagi kepada dua
faktor utama. Faktor tersebut ialah keturunan dan persekitaran. Positif atau
negatif pengembangan sahsiah dan peribadi murid, dua faktor inilah yang akan
menjadi bahan rujukan. Keturunan selalu dikaitkan dengan kecergasan fizikal,
kecerdasan mental, penyakit, bentuk tubuh badan dan perlakuan. Faktor persekitaran
pula selalu dirujuk kepada keadaan masyarakat di sekeliling murid tersebut.
Peranan masyarakat adalah besar di mana ia boleh mengubah perlakuan dan sikap
seseorang. Selain masyarakat, pengaruh rakan sebaya, kebudayaan dan media massa
juga menentukan hala tuju seseorang.
Guru adalah insan yang bertanggungjawab besar dalam
membentuk pembangunan sahsiah. Guru bukan sahaja sebagai tenaga pengajar,
pemberi dan penyebar maklumat, tetapi guru juga adalah role model kepada setiap
ahli masyarakat. Guru mesti memberikan contoh yang terbaik untuk dinilai dan
diikuti bukan sahaja oleh murid tetapi oleh seluruh masyarakat.
Penerapan nilai jasmani, emosi, rohani dan intelektual
sangat penting. Kesabaran guru yang sering menerima aduan dan permasalahan amat
dituntut. Masyarakat menganggap guru adalah rakan terbaik untuk menyelesaikan
segala kerumitan yang terjadi. Guru mesti memainkan peranan sebagai kaunselor,
fasilitator atau penunjuk cara yang berkesan. Setiap apa yang disampaikan oleh
guru mestilah selari dengan kehendak, peraturan dan undang-undang negara supaya
profesion perguruan lebih dipandang tinggi.
Terima kasih.
No comments:
Post a Comment